KERTAS CADANGAN KAJIAN TINDAKAN 2006
SEKOLAH KEBANGSAAN SERI MANJUNG
32040 SERI MANJUNG
PERAK DARUL RIDZUAN
- TAJUK
Meningkatkan Kemahiran Penggunaan Huruf Besar Bagi Murid Tahun 2 Pandai Menggunakan Teknik Warna
2. NAMA PENYELIDIK
Puan Zaridah binti Zuber
- ALAMAT SEKOLAH
Sekolah Kebangsaan Seri Manjung,
32040 Seri Manjung,
Perak Darul Ridzuan.
Telefon : 05-6881014
Fax : 05-6889855
E-Mail : SKSMTCC@TM.NET.MY
- LATAR BELAKANG KAJIAN
Berpengalaman 13 tahun mengajar murid Tahap 1 membuatkan saya rasa pengalaman yang selama ini saya simpan begitu berharga. Bermula dengan sukatan pelajaran yang mudah sehinggalah ke zaman era perubahan sukatan yang begitu ketara. Namun setiap kali latihan di dalam kelas, ujian atau peperiksaan, murid yang bijak pun kadangkala cuai dengan penggunaan huruf besar.
Soalan kegemaran para guru setiap kali ujian bulanan dan Penilaian Kemajuan Sekolah Rendah (PKSR) adalah ‘Salin semula ayat-ayat di bawah menggunakan tanda baca di tempat yang sesuai’. Kesalahan murid dalam penggunaan huruf besar secara tidak langsung akan mengurangkan markah kerana markah akan dipotong untuk setiap kesalahan tersebut, Saya mengambil satu daripadanya untuk dipertingkatkan penguasaannya iaitu penggunaan huruf besar. Jika murid menulis ayat tanpa penggunaan huruf besar sekurang-kurangnya di permulaan ayat, maka kehilangan markah amat ketara.
Walaupun setiap kali sebelum mula menulis saya mengulangi ungkapan yang sama iaitu permulaan ayat dan nama khas mesti ditulis dengan huruf besar tetapi kadangkala murid leka dan menganggapnya tidak penting. Oleh itu, saya menjalankan kajian ini untuk mengatasi masalah tersebut.
- PENYATAAN MASALAH KAJIAN
Sewaktu mata pelajaran Bahasa Melayu, saya dapati masih ketara di kalangan murid Tahun 2 Pandai tidak dapat menulis ayat dengan lengkap iaitu tidak menggunakan huruf besar di tempat yang sepatutnya seperti menulis jawapan pemahaman, menyalin ayat dan sebagainya. Oleh kerana saya mengajar murid yang sama semasa Tahun 1 Pandai (2005), maka agak mudah untuk saya mengesan pencapaian mereka. Situasi ini tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana penggunaan huruf besar adalah penting setiap kali menulis. Kemungkinan besar jika masalah ini tidak diatasi, peratus markah dalam subjek Penulisan Bahasa Melayu Tahap 2 nanti akan terjejas. Saya mesti lakukan sesuatu. Oleh itu, saya perlu meningkatkan penguasaan kemahiran penggunaan huruf besar melalui teknik yang dirancang.
- RASIONAL KAJIAN
i) Perlu satu alternatif pengajaran dan pembelajaran bagi mempastikan murid- murid dapat menggunakan huruf besar di tempat yang sesuai dan sapatutnya.
ii) Perlu satu kajian yang membolehkan murid meningkatkan kemahiran
penggunaan huruf besar dalam ayat.
- OBJEKTIF KAJIAN
Selepas kajian ini selesai dijalankan, murid-murid diharap akan mencapai objektif berikut:
Objektif Umum
i) Meningkatkan penguasaan kemahiran penggunaan huruf besar. (Lihat tajuk)
Objektif Khusus
i) Meningkatkan penguasaan murid untuk menggunakan huruf besar pada
permulaan ayat.
ii) Meningkatkan daya ingatan murid terhadap penggunaan huruf besar.
- KUMPULAN SASARAN
Kajian ini melibatkan seorang guru dan 34 orang murid Tahun 2 Pandai.
9. PELAKSANAAN KAJIAN
9.1 Tinjauan Awal
Sebelum langkah-langkah yang seterusnya diambil dalam menjalankan kajian ini, tinjauan awal terhadap masalah yang dikenal pasti akan dibuat. Perincian terhadap masalah ini dapat dilihat daripada aspek kebolehan menulis ayat menggunakan huruf besar di tempat yang sesuai dan sepatutnya. Methodologi yang digunakan ialah :
a) Pemerhatian
Sikap murid dilihat secara tidak langsung sewaktu aktiviti pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
b) Soal selidik .
Borang soal selidik diberi kepada murid dan guru membacakannya untuk mendapatkan jawapan yang tepat secara jujur.
c) Ujian pengesanan
Diberi kepada murid untuk mengukur sejauhmana pencapaian dan pemahaman mereka untuk menggunakan huruf besar dalam ayat.
d) Tindakbalas di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Tindakbalas murid dinilai semasa mereka menjawab soalan yang dikemukakan.
g) Semakan buku latihan
Semakan buku latihan secara tidak langsung dapat menilai tahap perkembangan murid dalam menguasai kemahiran berkenaan iaitu memulakan setiap tulisan dengan warna.
9.2 Perancangan
Berasaskan maklumat yang dikumpul daripada tinjauan awal, guru akan menentukan langkah-langkah pengajaran dan pembelajaran seperti berikut :
i) Aktiviti Item 1
1. Membaca ayat mudah yang lengkap dengan penggunaan huruf besar
2. Mengecam penggunaan huruf besar pada ayat tersebut.
3. Menyalin semula ayat tersebut dengan menggunakan huruf besar di
tempat yang sesuai menggunakan warna.
ii) Aktiviti Item 2
1. Membaca ayat yang diberi tanpa huruf besar di permulaan ayat.
2. Menyalin semula ayat tersebut menggunakan huruf besar di tempat
yang sesuai. (Huruf besar pada permulaan ayat menggunakan warna)
iii) Aktiviti Item 3
1. Membaca ayat-ayat yang diberi tanpa huruf besar.
2. Menyalin semula ayat tersebut dengan menggunakan huruf besar di
tempat yang sesuai. (Huruf besar pada permulaan ayat dan selepas
noktah menggunakan warna)
9.3 Tindakan
Perancangan ini akan dilaksanakan setiap kali mata pelajaran Bahasa Melayu bermula dari bulan Februari. Setiap kali menulis murid akan mendahulukan huruf besar dengan warna biru. Aktiviti-aktiviti tersebut dijalankan mengikut pemeringkatan secara bergred dan akan diubah suai setelah saya menjalankan tinjauan awal.
9.4 Pemerhatian.
Aspek yang akan dibuat pemerhatian ialah :
i. Masalah guru dan murid melalui borang soal selidik.
ii. Kekuatan dan kelemahan langkah-langkah pengajaran dan pembelajaran.
iii. Pencapaian murid dalam menguasai kemahiran penggunaan huruf besar setiap kali menulis.
9.5 Penilaian
Penilaian akan dibuat melalui ujian pengesanan, semakan hasil kerja murid, ujian bulanan dan ujian pencapaian.
9.6 Refleksi
Aktiviti refleksi akan dilakukan pada peringkat pelaksanaan berdasarkan ujian pengesanan dan latihan yang diberi. Selepas ujian pencapaian, hasilnya akan dinilai dan direfleksikan secara keseluruhan.
10. ANGGARAN PERBELANJAAN
BIL | JENIS BAHAN | KUANTITI X HARGA SEUNIT | JUMLAH |
1 | Kertas A4 | 1 rim X RM 9 | RM 9.00 |
2 | Printer Cartridge | 1 X RM 75 | RM 75.00 |
3 | Fotostat bahan dan laporan kajian | | RM 50.00 |
4 | Kad imbasan kosong | 20 set X RM 3 | RM 60.00 |
5 | Fail murid | 34 X RM 1 | RM 34.00 |
6 | Fail guru | 1 X RM 3 | RM 3.00 |
7 | Marker pen | 1set X RM 15 | RM 15.00 |
8 | Kertas A4 berwarna | 1 rim X RM 9 | RM 9.00 |
| JUMLAH | | RM 255.00 |
11. JADUAL PELAKSANAAN KAJIAN
Bil | Aktiviti | Tarikh Pelaksanaan | Catatan |
1 | Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data awal | 3 Februari 2006 | |
2 | Menulis proposal kajian | 6 Februari 2006 | |
3 | Merancang tindakan | 13 Februari 2006 | |
4 | Melaksanakan tindakan (Tinjauan masalah) | 15 Februari 2006 | |
5 | Melaksanakan tindakan- aktiviti item 1 | 20 Februari 2006 | |
6 | Membincangkan masalah yang timbul dalam melaksanakan aktiviti item 1 | 27 Februari 2006 | |
7 | Melaksanakan tindakan – aktiviti item 2 | 20 Mac 2006 | |
8 | Membincangkan masalah yang timbul dalam melaksanakan aktiviti item 2 | 27 Mac 2006 | |
9 | Melaksanakan tindakan – aktiviti item 3 | | |
10 | Membincangkan masalah yang timbul dalam melaksanakan aktiviti item 3 | | |
11 | Ujian untuk mengesan pencapaian murid | | |
12 | Refleksi kajian | | |
13 | Menulis laporan kajian | 1 Mei 2006 | |
14 | Pembentangan dapatan kajian di sekolah | | |
15 | Penyerahan laporan kepada PPD dan JPN | | |
12. KESIMPULAN
Kajian ini perlu dibuat kerana murid selalu cuai dalam penggunaan huruf besar. Murid seringkali tidak menggunakan huruf besar di tempat yang sepatutnya. Sehubungan dengan itu, perlu satu teknik yang sesuai bagi menangani masalah tersebut. Dalam kajian ini, teknik warna telah diperkenalkan bagi mengatasi masalah tersebut.
1 ulasan:
tq..amat membantu...
Catat Ulasan